Ember színes füstben áll

A Chainsmokers lead megfejtése

A Chainsmokers a Roses dropjában és a Something Just Like This dropjában nagyjából ugyanazt a lead hangszínt használja. A hangszín hasonlít egy “supersaw”-hoz, azzal a különbséggel, hogy itt nem csak fűrészfog hangból (saw wave) van felépítve a szinti, hanem négyszög hangokból (square wave) is.

Hogyan építünk szintit?

A szintetizátorok részben felvett hangmintákra épülnek – ezeket samplereknek hívjuk (pl. Ableton Sampler, Native Instruments Kontakt, IK Multimedia Sample Tank),  részben pedig egyszerű alaphangok (oscillators) csavargatására, módosítgatására (modulálására). Az alaphangok: szinusz (sine), fűrészfog (saw), négyszög (square), háromszög (triangle) és a fehér zaj (white noise). Ezeket mind meg tudod hallgatni az Operator-on, a Sylenth-en vagy a Serumon is.

A szintiken az oszcillátorokat vagy párhuzamosan kötik – ami olyan, mintha két hangszer szólna egyszerrre – vagy “sorosan”, ami itt azt jelenti, hogy az egyik oszcillátor a másik oszcillátorból kijövő jelre hat, azt “modulálja”. Ezt nem feltétlen könnyű megérteni, de Ableton Operator-ban jól ki lehet próbálni: ha elkezded felhúzni a hangerejét a “B” szekciónak, akkor hallhatod, ahogyan a “B” jele modulálni kezdi az “A” jelét és fényesebb, karcosabb, zajosabb lesz a hang.

Általában az a logikája az oszcillátor-alapú szinti hang kicsavargatásának, hogy jó zajos és karcos jelet generálunk modulálgatással, majd visszafogjuk azokat szűrőkkel.

A Chainsmokers “supersaw”

A Chainsmokers lead alapja egy saw, két square és egy noise, párhuzamosan kötve. A square-eken van még egy kis trükközés:

  • “detune”-olva vannak, azaz a szintetizátor egy-egy square helyett, 2-3 square jelet ad ki magából párhuzamosan, egymáshoz képest finoman elhangolva.
  • “lebegtetve” vannak, ami azt jelenti, hogy a szintetizátor hangolása folyamatosan le-fel csúszkál. Ettől teltebb és kecsesebb lesz a hangszín.

Aztán az összes szinti belefut egy torzítóba, majd az XFer OTT nevű ingyenes plugin segítségével összepréselik és ércessé teszik, végül adnak rá még egy kis “jóság”-ot a Sausage Fattenerrel. Ez az a plugin, amit minden EDM-es használ, van rajta három csavaró, és bármelyiket tekered felfelé, jobb lesz a hangszín. Igazi magic. 🙂

A Chainsmokers ráadásul el is meséli a tutorialjában, hogy a Sylenth 1 egyik puha gyári hangszínét az Icicle-t csavarták fel aggresszívra. A Sylenth 1 erőssége az, hogy nagyon könnyen lehet benne állítani a detuneolást, alapból szép telt hangot ad és jók a filterei, puhák a torzítói, ezért kevés csavargatással kielégítő hanghoz jutsz.

Ha érdekelnek a hangszínek, iratkozz fel a hírlevelemre és e-mailben küldöm Abletonhoz a beállításokat, mind Sylenth-tel, Serummal és Operatorral megvalósítva:

[email-download download_id=”387″]

Figyelj rá, hogy legyen meg neked az OTT és a Sausage Fattener is.

Chainsmokers Sylenth nélkül

Persze nem kell Sylenth, hogy ezt a drop lead hangszínt elérd. Hogy ezt demonstráljam, reprodukáltam a hangszínt Serummal és gyári Ableton pluginokkal is (Operator, Overdrive, Ping-pong delay, Reverb és Glue compressor). Én imádom az Operator-t, de azért be kell, hogy valljam, a detune-olás nem az erőssége, és az Overdrive-t kifejezetten nem szeretem, mint torzító.

Az Operator-os megoldás a következő:

Operator első jelút

Operator második jelút
A felső ábra a “Part A” jelút, az alsó ábra pedig a “Part B” jelút lényeges beállításai.

Két Operatorral dolgozok, amit egy Instrument Rack-ban kötöttem be párhuzamosan. Mindkét Operator úgy van beállítva, hogy az A, B, C, D oszcillátorok szintén párhuzamosan legyenek kötve, ne a hagyományos “soros” (azaz moduláló) konfigurációban. Ez onnan látszik, hogy a fekete középső résztől jobbra, lent a színes négyzetek egymás mellett vannak és nem egymás fölött.

A detune-olást az Operatorban a “Spread” paraméterrel lehet állítani. Az egyik square hangot, ami az A jelútban található, azt ezzel detuneoltam, a másikat pedig “kézzel”. Látható, hogy a B jelútban levő operator A és B oszcillátorán a “Fine” (azaz finomhangolás) paraméter el van csavarva. Az egyik Fine +5 századdal van feltolva, a másik pedig 995-tel, ami valójában -5, mert a Coarse-t (durva hangolás) az A oszcillátoron 1-gyel lejjebb állítottam, mint a B-n. (Coarse -1 és Fine +995 = Coarse 0 és Fine -5) Nem értem, hogy az Operator-on miért nem -+500 között megy a finomhangolás, namindegy…

A lebegtetést a jobb-felül található LFO szekció bekapcsolásával lehet elérni. Az Amount tipikusan közel 0, különben UFÓ-s jeleket ad ki magából az Operator az agresszív lebegtetés miatt. 🙂 Ha a “Sine” melletti “L”-t kinyitjuk, látható, hogy van “low” és “high” azaz alacsony és magas frekvenciás lebegtetés. A magas frekvenciás “high” lebegtetés az analog szintik lebegését tudja szimulálni és kicsit kevésbé lesz buta és nyers az Operator-ból jövő hang, míg a “low” állás az a zenei vibrátót, lágy lebegést adja.

Serum

Serumban a nagy trükk, hogy valójában négy oszcillátora van: a szub, az A, a B és a Noise. És a szub nem csak szub funkcióban lehet, hanem ha fűrészelésre állítjuk (saw), akkor reszel az magasan is.

A Serum eleje
A Serum oszcillátorai: Osc A, Osc B, Sub, Noise bekapcsolva. Mindegyik jel átmegy a Filteren, ami onnan látszik, hogy a Filter részben mind a négy lámpa világít – az A, a B, az S és az N is.

A torzítást a Filter mezőben levő drive paraméter felcsavarásával értem el. Torzításnál nagyon fontos a keverési arány és az, hogy milyen szűrőt használunk. Ez Serumban jól meg van oldva (az Ableton Overdrive-val szemben).

Ha érdekelnek a hangszínek, iratkozz fel a hírlevelemre és e-mailben küldöm Abletonhoz a beállításokat, mind Sylenth-tel, Serummal és Operatorral megvalósítva:

[email-download download_id=”387″]

A végeredményt itt tudod meghallgatni.